Op stap met de executieve functies

Op stap met de executieve functies

 

 

  • Waarom dit jaarthema?

– J. is niet aandachtig bij de les. 

– H. vliegt uit tegen de juf. 

– M. werkt niet door. 

– J. vindt mopjes en stoer doen interessanter dan spelling. 

– R. wordt kwaad tijdens het voetballen. 

– C. springt de hele dag door. 

– V. praat door de les heen. 

– D. is futloos en hangt. 

– L. wordt boos als het niet gaat zoals ze wil. 

– L. is brutaal als de juf vraagt wat er gebeurde op de

speelplaats. 

– R. kan niet aan haar werk beginnen. 

– T. moet zijn energie weer kwijt. 

Steeds vaker horen we deze bezorgdheden van leerkrachten. Daar moesten we dus mee aan de slag. De oorzaak van deze gedragingen is te vinden bij onze ‘executieve functies.

  • Wat zijn executieve functies?

De executieve functies noemen we ook wel de regelfuncties  van de hersenen, die nodig zijn om ons gedrag te sturen, om zo doelgericht en efficiënt te kunnen handelen.        

         Deze regelfuncties gebruiken we iedere dag, of je nu een  

         afspraak bij de huisarts maakt, boodschappen doet of een 

         moeilijke rekentaak oplost. 

Om de executieve functies en hun werking beter te begrijpen en uit te leggen is een metafoor handig. Wij bekijken de executieve functies aan de hand van het besturen van een boot. 

         YouTube: Executieve functies nader bekeken: 

  • Hoe pakken we dit aan?

Er zijn 7 executieve functies waarvan we er 3 dit jaar grondig gaan verkennen en inoefenen. Volgend schooljaar oefenen we de andere. 

Zo hopen we SAMEN heel wat vaar-diger te worden! 

Executieve functie: Ik stop

  • Wat is de executieve functie “Inhibitie”?   

Inhibitie kan gezien worden als een anker, waarbij het anker symbool staat voor de rem op het gedrag.

Inhibitie helpt je je impulsen van binnenuit en prikkels van 

buitenaf te remmen, waardoor je eerst kunt nadenken voordat 

je doet.     Als slagzin gebruiken wij: “Ik stop.”       

YouTube: Executieve functies: Reactie-inhibitie: 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.